تعمیر ابزار دقیق دکل حفاری نفت

تعمیر ابزار دقیق دکل حفاری نفت

تعمیر ابزار دقیق دکل حفاری نفت تعمیر سیستم های کنترل و مانیتورینگ فرآیندهای نفتی و صنعتی تعمیر تخصصی بردهای الکترونیکی صنعت پتروشیمی

حفاری نفت

حفاری به معنای حفر چاه تا رسیدن به مخازن زیر زمینی نفت می ­‌باشد. عملیات حفاری می‌­ تواند در خشکی یا در دریا انجام شده و دارای متد های مختلفی است. پس از آن که مخزن نفتی مورد اکتشاف قرار گرفت، باید از طریق حفر آن نقطه صحت این احتمال را بررسی کرد. در صورت وجود نفت عملیات استخراج نفت توسط تجهیزات حفاری آغاز می‌­ گردد . عمق چاه نفت می­‌ تواند از حدود صد متر تا چندین کیلومتر باشد. به طوری که عمیق ترین چاه نفت جهان در روسیه دارای عمقی به طول ۱۲.۷ کیلومتر می ­‌باشد.

 

چند سیستم کنترل ابزار دقیق حفاری

برپایه سیستم های پردازش مرکزی توسط کامپیوترهای دیجیتال می باشد.قابلیت ذخیره و بازیابی اطلاعات توابع خطا و بهینه سازی سیستم را دارد.برای اولین بار در یک پالایشگاه در سال ۱۹۵۹ نصب گرید.این نوع سیستم ها بدلیل انعطاف پذیری فاقد خطا خواهد بود.نوع کنترل نظارتی این سیستم به شکل زیر است:

سیستم های DCS:

از سال۱۹۷۰ به بعد معرفی شد.بر اساس سیستم  Redundant microprocessors پایه ریزی شده است که نوعی از توابع کنترلی را برای قسمتی از واحد انجام می دهد.این بدین معناست که یک پردازشگر مافوق نیز وجود دارد.این خود نوعی از یک کنترل پیشرفته را نیز بوجود می آورد .مزیت این سیستم در ارزان  بودن هر حلقه کنترلی برای سیستم های بزرگتر می باشد.و همچنین  جهت توسعه این سیستم ها نیز هزینه کمتری مورد نیاز می باشد.

سیستم های Field bus :

این سیستم ها بر اساس کنترل ولوها ، سنسور ها و کنترلر های هوشمند نصب شده در واحد ویا Field پایه ریزی شده است.یک نوع شاهراه ویا بر اساس سیستم های مخابراتی یک نوع کانال یا Carrier جایگزین کابلها شده بنابراین پیچیدگی و هزینه های بالای کابل کشی را از بین برده است.چون پیچیدگی خاص سیستم های قبلی را ندارد بنابرین احتمال وجود خطا را کاهش داده است.توانایی میکس کردن منابع برای سنسور ها ، ترانسمیتر ها و کنترل ولوها را بمنظور تغذیه نمودن آنها را دارد.در حال حاضر نیز از لحاظ تجاری جایگزین مناسبی برای سیستم های DCS می باشد.

جمع آوری اطلاعات از سطح RTU  یا PLC شروع می شود واین مرحله، خواندن مقادیر و حالات دستگاه های جانبی متصل به اسکادا را شامل می شود.سپس داده ها کامپایل شده و به فرمت قابل استفاده برای کاربر اتاق کنترل که از Human Machine Interface)  HMI) استفاده می کند؛ در می آید. اتاق کنترل تصمیم های لازم را که گاه ممکن است باطل کننده فرمانهای عملیاتی موجود در RTU یا PLC  باشد را بر اساس این داده ها صادر مینماید. این داده ها همچنین می توانند برای یک سیستم ثبت اطلاعات ذخیره شوند که معمولا این سیستم یک سیستم مدیریت پایگاه داده است که از امکان ایجاد نمودار و سایر روشهای تحلیل اطلاعات برخوردار است.

سیستم های اسکادا عموما یک پایگاه داده توزیع شده را پیاده سازی می کنند که معمولا به آن با نام پایگاه تگ ها اشاره می شود. این پایگاه داده شامل عناصر اطلاعاتی است که تگ یا نقطه نامیده می شوند. یک نقطه نشان دهنده یک مقدار ورودی یا خروجی نظارت شده یا کنترل شده به وسیله سیستم است. نقاط می توانند نرم یا سخت باشند. یک نقطه سخت نشان دهنده یک ورودی یا خروجی عملی متصل به سیستم است در حالی که یک نقطه نرم نشان دهنده نتیجه منطقی و عملیات محاسباتی بر روی دیگر نقاط نرم یا سخت است.

بخش ابزار دقیق حفاری

تقریبا تمامی سنسورهای ابزار دقیقی در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد ، اما سنسورهای فشار و دما و جریان از عمده سنسورهای این صنعت هستند.در این مرکز یک سیستم کنترل روسی که کار جمع آوری دیتا ها از سنسورهای فشار و جریان در فیلد را بر عهده داشت عیب یابی گردید.به علت پیچیده بودن این سیستم مشخص نبود که مشکل از کدام قسمت است و به ناچار مالک کل سیستم را برای عیب یابی ارسال نمود بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *